C U V Â N T
la Duminica a IV-a dupa Pasti (a Slăbănogului);
Ap. Fapte IX, 32-42; Ev. Ioan V, 1-15
la Duminica a IV-a dupa Pasti (a Slăbănogului);
Ap. Fapte IX, 32-42; Ev. Ioan V, 1-15
CREDINŢA SE ÎNTĂREŞTE PRIN BUNĂVOINŢA ASCULTĂRII
DUHOVNICEŞTI
Motto: “Tatăl Meu până acum lucrează şi Eu lucrez”
(In. 5, 17)
Deosebirea dintre Cincizecimea creştină
şi Cincizecimea
mozaică. Sfântul Chiril al Alexandriei – în
Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan (în PSB, vol. 41, EIBMBOR, 2000) –
afirmă că vindecarea slăbănogului de la scăldătoarea Vitezda s-a făcut în
timpul sărbătorii Cincizecimii mozaice: “În
jurul zilei Sfintei Cincizecimi, îngerii, coborând din cer, tulburau apa,
făcând un zgomot ca semn al prezenţei lor. Şi apa se sfinţea de sfintele
duhuri. Şi dacă cineva din mulţimea celor bolnavi ajungea să coboare înaintea
celorlalţi, se scula eliberat de povara bolii ce-l chinuia. Căci puterea
vindecării era măsurată numai pentru cel care o câştiga primul. Dar şi acesta
era un semn că folosul Legii, prin îngeri, se extindea numai la unicul neam al
iudeilor, nevindecând pe vreun altul” (p. 170). Spre deosebire de
Cincizecimea creştină, această sărbătoare iudaică este prăznuită de evrei în
amintirea dării Legii pe muntele Sinai. Ea se mai numeşte şi "sărbătoarea săptămânilor" (Ieşire
34, 22; Deuteronom 16, 10; II Paralipomena 8, 13) sau a secerişului. În timpul
acestei sărbători evreii împodobeau sinagogii şi casele lor cu ramuri verzi şi
cu flori, amintindu-le de faptul că atunci când au primit Legea ei locuiau în
colibe făcute din frunze şi ramuri adunate din apropierea Muntelui Sinai,
obicei pe care îl regăsim şi la Cincizecimea creştină. Sfinţii
Părinţi consideră că la Cincizecimea mozaică se coborau îngerii ca să vindece doar
un singur bolnav spre a arăta practic o lucrare limitată a lui Dumnezeu faţă de
omenire ca prevestire a venirii Fiului Său pentru mântuirea tuturor celor ce
voiesc să-L primească. Odată cu Cincizecimea creştină,
locul scăldătorii Vitezda îl ia Biserica pe care a întemeiat-o Mântuitorul
Hristos care musteşte de învăţătura Sfintei Sale Evanghelii şi de harul
Sfântului Duh. Astfel, Pogorârea Duhului Sfânt face trecerea de la lucrarea limitată a lui Dumnezeu prin
Lege, la lucrarea Lui directă în toţi oamenii prin Taina Sfântului Botez. Apa
în care Se va coborî prin Sfântul Botez Însuşi Duhul Sfânt va fi de folos
tuturor celor ce vor primi puterea mântuitoare nesfârşită a Duhului
dumnezeiesc.
Din
pricina sâmbetei, iudeii se prind pe ei înşişi în cursă, Pentru evrei, orice sărbătoare era socotită un sabat, adică
zi de odihnă (verbul Sabbath a fost redat în limba greacă prin "a
odihni"), pentru că în aceste zile nu se lucra nimic si ele erau inchinate
lui Dumnezeu. Mântuitorul nostru Hristos face sănătos pe acest om
sâmbăta şi îi porunceşte celui însănătoşit să desfiinţeze îndată obiceiul din
Lege îndemnându-l să umble sâmbăta şi să facă aceasta purtând povara patului,
deşi Dumnezeu porunceşte, clar printr-unul dintre Sfinţii prooroci: „Să nu
scoateţi poveri din casele voastre în ziua sâmbetei” (Ier. 17, 21). „Dar să nu spună cineva, de este înţelept, că
omul acesta a dispreţuit cu neînfrânare poruncile dumnezeieşti, ci L-a arătat
ca un chip pe Hristos şi pe cei ce, în timpurile din urmă ale veacului, vor fi
vindecaţi prin ascultare şi credinţă în El.”, afirmă Sfântul Chiril al
Alexandriei (în Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan, scrieri partea a
patra, PSB, EIBMOR, 2000, p. 169). Sfântul Chiril pare să interpreteze porunca
dată fostului paralitic de a-şi duce patul sâmbăta contrar Legii ce oprea de la
aceasta. Ea îl arată pe Mântuitorul nostru Hristos cerând mai presus de toate, inclusiv de sănătatea trupească, credinţa în El ca Dumnezeu.Tocmai de aceea iudeii îl prigoneau pe Mântuitorul
Hristos şi căutau să Îl omoare! În loc să se vindece de boala lipsei de minte prin care
acuzau pe Mântuitorul nostru Hristos că dispreţuieşte, contrar lui Dumnezeu,
sâmbăta, auzindu-L că El nu face decât ceea ce face Însuşi Dumnezeu, ca Tată al
Său, se pornesc şi mai mult împotriva Mântuitorului nostru Hristos datorită
declaraţiei Lui că este Fiul lui Dumnezeu. Mintea iudeilor ajunge până la neomenie
şi la păcatul hulei împotriva adevărului uneltind uciderea Celui ce le-a
dovedit prin faptă că vindecând un om sâmbăta n-a greşit nimic împotriva Legii
dumnezeieşti. Practic, iudeii
se îmbolnăvesc la minte împotriva lui Hristos datorită declaraţiei că El este
Fiul lui Dumnezeu: “Iar Iisus le-a
răspuns lor: Tatăl Meu până acum lucrează şi Eu lucrez” (In. 4, 17). Despre această lucrare, Sf. Chiril al
Alexandriei – referindu-se la textul biblic “Nu poate Fiul să facă nimic de la Sine de nu vede pe Tatăl făcând”
(In. 5, 19) - afirmă: “Spunând Fiul că
privind la faptele Celui ce L-a născut face şi El asemenea, nu arată lipsit de
putere, ci, mai degrabă, imitator sau privitor” (Ibidem, p. 175). Rezultă,
astfel, că asemănarea cu Dumnezeu, care este diferită de chip, imagine sau
icoană, înseamnă a imita lucrarea lui Dumnezeu. Precizăm, însă, că nu simţul
văzului este cel care ne conferă puterea, ci prin el se ajunge la vederea
acelor lucrări, puterea ţinând de asemănare şi, implicit de persoană.
Omenirea are nevoie de mai mare de
Dumnezeu decât de minuni! O vindecare ce vine
dintr-o putere spirituală nu poate avea loc fără o trezire a puterii
spirituale, sau a credinţei în puterea spirituală care se oferă celui bolnav. Dacă societatea
contemporană se confruntă cu o criză a valorilor aceasta se datorează lipsei de
încredere în Dumnezeu a omului modern care, mult mai nevolnic şi mai ticălos decât
cei care L-au răstignit
pe Mântuitorul
nostru Hristos, dacă ar fi să aleagă între minuni şi Dumnezeu, ar alege
minunea. Spre
deosebire de iudeii de atunci, noi creştinii de astăzi, convinşi că practica învăţăturii Mântuitorului nostru Hristos se bazează pe virtute, iar
nu pe magie, trebuie
să avem mai multă credinţă în Dumnezeu! “Pentru
că intru El au fost făcute toate, cele din ceruri şi cele de pe pământ, cele
văzute, şi cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie începătorii, fie
stăpânii. Toate s-au facut prin El şi pentru El. El este mai înainte decât
toate şi toate prin El sunt aşezate” (Ap. Col. I, 12-18). Orientarea valorilor spre Dumnezeu acordă
omului un statut aparte şi un comportament corespunzător în această lume.
Adevărata demnitate umană înseamnă a avea un comportament cum se cuvine
înaintea lui Dumnezeu: „…umblând cu
vrednicie înaintea Domnului, pentru ca întru toate să-I fiţi plăcuţi, aducând
roadă în toată lucrarea cea bună şi sporind în cunoaşterea lui Dumnezeu” (Colos.1,
10). Cu adevărat viu
este numai cel unit cu Dumnezeu, iar respectarea învăţătuirii Sfintei Scripturi
plasează omul în apropierea celor drepţi. Păcatul înseamnă moarte spirituală,
în timp ce împărtăşirea cu harul lui Dumnezeu înseamnă viaţă duhovnicească.
Dacă omul ascultă de părintele său duhovnicesc, dacă are încredere în el, nu
mai are teamă că este povăţuit greşit pentru că Dumnezeu va găsi întotdeauna
mijlocul prin care să îi descopere adevărul. A trăi în ascultare faţă de
părintele duhovnic înseamnă a face inima mai sensibilă la orice schimbare
duhovnicească din propria viaţă: “Când
suntem împreună, fiecare să ne rugăm lui Dumnezeu să ne dăruiască duh de
ascultare faţă de voinţa Sa şi să ne binecuvinteze pe toţi“, spune în
acest sens Sfântul Serafim de Sarov . Fie că e cel tânăr sau cel mai bătrân,
ascultaţi pe celălalt cu inima pentru a simţi când Duhul lui Dumnezeu vorbeşte
prin el. Dar, pentru a ajunge la această stare trebuie multă bunăvoinţă pe care
numai prin ascultare o putem dobândi.
Pr. Dr.
Bogdan-Aurel TELEANU,
Biserica Sf. Pantelimon din
Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu