C U V Â N T
la Duminica a III-a dupa Pasti
(a Mironosiţelor);
Ap. Fapte VI, 1-7; Ev. Marcu 15, 43-47, 16,
1-8
Sf. Sfinţit Mucenic Vasilevs, episcopul
Amasiei; Sf. Glafira; Sf. Mc. Chiril, Chindeu şi tasie din Axiopolis
(Cernavodă)
FEMEILE MIRONOSIŢE, MODEL
PENTRU FEMEIACREŞTINĂ
Motto: „Căutaţi pe Iisus Nazarineanul cel răstignit?
A înviat; nu este aici” (Mc. 16, 6)
În
Duminica Femeilor Mironosiţe sunt cinstite femeile care, venind la mormântul
Mântuitorului nostru Iisus Hristos cu miruri, au devenit primele martore ale
Învierii Sale.
De ce să fi fost oare femeile primele martore ale Învierii? Pentru că se pare că, prin simplul fapt al
naşterii de copii, femeile sunt mai aproape de realităţile vieţii decât
bărbaţii, după cum arată Sfânta Scriptură când spune „Uită oare o femeie de copilul său? (Is 49, 15). Dacă ne
raportăm la naştere ca la o recompensă primită de oameni de la Dumnezeu pentru
că au pierdut nemurirea în urma comiterii păcatului strămoşesc, rezultă că
femeia – aşa cum se observă foarte clar în cazul acestor femei mironosiţe (Maria
Magdalena,
Maria, mama lui Iacov,
Salomeea şi Ioana) – este mult mai pregătită decât bărbatul
să se confrunte cu taina învierii al cărui izvor este iubirea lui Dumnezeu
pentru oameni. Aşa se explică, printre altele, prezenţa mai numeroasă în
general a femeilor decât a bărbaţilor la biserică şi gradul mai mare de implicare
al lor în actele de binefacere, acestea fiind mai predispuse spre a face
milostenie, adică la voinţa de a acţiona din iubire. Asocierea actului zămislirii
de prunci cu maternitatea, al cărui debut se petrece încă de la pubertate,
înalţă femeia cu mult deasupra oricărui meşteşug creator al bărbatului,
relevând totodată şi faptul că munca nu este un act spontan, ci unul constant
şi de durată. “Naşterea – afirmă Sfântul
Ioan Damaschinul - este actul prin care se scoate din fiinţa celui care naşte
cel ce se naşte asemenea cu el după fiinţă. Zidirea şi crearea, însă, este un
act extern, în care ceea ce se zideşte şi se creează nu provine din fiinţa
celui care zideşte şi creează, ci este cu totul deosebit de el”.
Analizând iubirea de care este capabil un suflet de
femeie, Mitropolitul Antonie Plămădeală ajunge să valorifice următorul poem
englez intitulat „The Mother`s Heart” (Inima mamei): „Englezii sunt un popor paradoxal: reci şi
calculaţi, pe de o parte, emotivi până la a fi copilăroşi, pe de altă parte.
Poemul face parte din latura lor emotivă. Îl voi povesti în câteva cuvinte, în
proză: Un tânăr voia să se însoare, dar viitoarea soţie, o femeie rea, nu putea
suporta pe mama lui. El le iubea pe amândouă. Dar patima îl făcu să asculte de
viitoarea soţie. Aceasta îi ceru inima mamei lui, s-o dea câinelui ei. El îşi
omorî mama şi grăbit să-i ducă femeii iubite inima mamei, se poticni de o
piatră şi căzu destul de rău. Fiind încă la pământ, cu inima în mână, auzi din mâna sa o voce
blândă, îngrijorată: „Are you hurt child? – Nu cumva eşti rănit, fiule?”. Acest exemplu este
suficient pentru a înţelege afirmaţia Sântului Apostol Pavel care spune: "Femeia se va mântui prin naştere de fii,
dacă stăruie cu deplină înţelepciune, în credinţă, în iubire şi în
sfinţenie" (I Timotei 2, 15). Cu alte cuvinte, cu cât sunt mai apoape
de Înviere, femeile au un suflet de adevărată mamă, ajungând - după cum se exprimă Alexandru Vlahuţă - “femei bune care nu îmbătrânesc niciodată
înaintea ochilor copiilor lor”!
Duminica Femeilor Mironosiţe, veritabile modele de credinţă pentru femei, este implicit închinată tuturor femeilor creștine. Miercurea din Săptămâna Patimilor constituie prologul Duminicii Femeilor Mironosiţe, atunci când atenţia fiecărui credincios a fost concentrată asupra exemplului femeii celei păcătoase care, aducând cu mare căinţă şi lacrimi, mir de mult preţ şi ungându-L pe Hristos, devine mironosiţă. Exemplul unor astfel de convertiri creştine, precum cel al acestei femei păcătoase, reprezintă o veritabilă contestaţie a prejudecăţilor, în general. De multe ori, pentru a domina şi a anula valoarea unui om a fost suficient să i se pună o simplă etichetă, fără a mai fi nevoie să se recurgă la violenţă. Ori, Dumnezeu, în repetate rânduri, arată că răbdarea în suferinţă, după exemplul Mântuitorului nostru Hristos Cel Înviat, este singura cale de îndreptare a omului până într-acolo încât până şi dintr-o desfrânată se poate face o fecioară. Această afirmaţie este cu atât mai elocventă cu cât ţinem cont de faptul că însuşi Sfântul Ioan Gură de Aur compară neamul omenesc cu o desfrânată de care se îndrăgosteşte un prinţ, în persoana Mântuitorului nostru Hristos.
Este posibil ca
poporul, prin expresia "a face pe mironosiţa",
să critice ipocrizia unor oameni care “îşi
dau aere de nevinovăţie”, dar, de cele mai multe ori, se abuzează de
această expresie în sensul discreditării unei persoane. Fenomenul dicreditărilor - sursă de stărilor conflictuale
care culminează cu scene de violenţă - ameninţă grav împrimăvărarea umanităţii,
fiind din păcate încurajat şi de pasivitatea şi frica feminină. Este bine de
ştiut însă că, alegând calea răzbunării, răutatea feminină poate căpăta aspect
dintre cele mai dezagreabile. În acest sens, pentru a înţelege mai bine
ce înseamnă un suflet de femeie răzbunătoare este suficient să arătăm că în vechime, grecii şi
romanii reprezentau mustrarea de cuget sub forma unor femei îngrozitoare numite
Furii şi Erinii, care urmăreau pe criminali cu şerpi în păr şi cu
făclii aprinse în mână.
Din păcate, chiar şi astăzi actele violenţă domestică sunt capabile să distrugă orice
urmă de delicateţe şi rafinament specifice unor suflete sensibile, aşa cum sunt
femeile şi chiar copiii. Probabil, că amploarea pe care a luat-o de mai multă vreme mişcările
feministe se poate explica tot printr-o reacţie la violenţa din familie,
confirmând astfel şi mai mult nevoia de sensibilitate în societatea
contemporană. Din păcate, putem considera violenţa în familie pricina pentru care femeile
- bucurându-se de mărunţişuri şi panicându-se în faţa aspectelor majore ale
vieţii, aşa cum este de plidă creşterea şi îngrijirea propriilor copii - ajung
să avorteze într-un ritm ameţitor, Sau,
mai grav, tot violenţa în familie stă la baza unor păcate
precum cele pentru care Sfântul Apostol Pavel îi mustră pe romani: “Pentru aceea, Dumnezeu
i-a dat unora patimi de ocară, căci şi femeile lor au schimabat fireasca
rânduială cu cea împotriva firii; Asemenea şi bărbaţii, lăsând rânduiala cea
după fire a părţii femeieşti, s-au aprins în pofta lor unii pentru alţii,
bărbaţi cu bărbaţi, săvârşind ruşinea şi luând în ei răsplata cuvenită
rătăcirii lor” (Rom. I, 26-27). Mecanismul sumbru prin care s-au
îndepărtat de la rânduiala firească ne-o arată tot Sfântul Pavel când zice:
“Pentru că, cunoscând pe Dumnezeu, nu l-au slăvit ca pe Dumnezeu, nici nu
I-au mulţumit, ci s-au rătăcit în gândurile lor şi inima lor cea nesocotită
s-a întunecat. Zicând că sunt înţelepţi,
au ajuns nebuni” (Rom. I, 21-22).
Actualitatea
exemplului de pocăinţă al femeilor mironosiţe. Din exemplul convertirii unor astfel
de femei mironosiţe, devenite uceniţele Domnului, observăm că Mântuitorul nostru Hristos, chiar dacă a
luat firea noastră omenească, nu s-a împărtăşit şi cu prejudecăţile timpului
Său, cum ar fi spre exemplu problemă " discrimănării" . Ba,
mai mult, Mântuitorul nostru Hristos demolează barierele sociale, politice şi
rasiale: ca bărbat, obişnuia stătea de vorbă cu o femeie; ca Învăţător,
obişnuia să stea de vorbă cu o femeie imorală. De altfel, în arborele
genealogic al Mântuitorului, vedem că una din strămoaşele Sale a fost Rahav
desfrânata, devenită dintr-o păgână o fiică a lui Israel, înscriindu-se chiar
în arborele genealogic al lui Iosif, logodnicul Mariei (Matei 1, 5). Despre
aceasta, Sf. Ap. Pavel spune: “Prin
credinţă Rahab desfrânata n-a pierit laolaltă cu cei nesupuşi, fiindcă cu pace
primise iscoadele” (Evrei 11, 31), înţelegând prin credinţă „fiinţarea
celor nădăjduite, dovada lucrurilor celor nevăzute” (Evrei 11, 1).
Arătând cum prin pocăinţă, chiar şi păcatul cel mai adânc se poate preface
într-o dragoste fierbinte faţă de Dumnezeu, Eftimie Zigaben ne îndeamnă ca,
asemenea femeii păcătoase care a uns picioare Lui în casa fariseului Simon, să
ne pocăim astfel: „Fie ca şi sufletul meu
cel iubitor de dezmierdări, să se pocăiască, şi cu lacrimi să se spele de
putoarea mocirlei păcatului şi să aducă lui Dumnezeu mireasmă a mirului faptei
bune” (Eftimie Zigaben, Tâlcuire la Evaghelia după Luca, Editura Cartea
Ortodoxă, Bucureşti, 2006).
Pr. Bogdan Teleanu, Biserica Sf. Pantelimon din Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu